maandag 5 november 2007

Poëzie Aan De Zenne

Jawohl! Veel water is vergoten bij het verdichten van de Zenne. De poëziewedstrijd is in zijn tweede fase, nu tien gedichten online te zien zijn, en te keuren.

Het mijne is er niet bij —misschien had ik beter gescoord als ik alleen pure esthetiek had nagestreefd. Maar dat weet je nooit natuurlijk.

To whom it may concern, hier staat het toch: een titelloos gelegenheidsgedicht, vehikel van regenwater doorheen dorpen.

Halle, ik heb in uw bib eens een boek gezien
dat naar u was genoemd. Het was gewichtig,
misschien van die liters —de Zenne,
die zich naast heffen van bootjes aan kades
graag wijdt aan een niet te laken lot:
de kringloop van water. Zich weerde
om het niet te doen, maar zich al snel moest
scharen bij de rest. Opgaan in zwevend ijle
drogende damp, doorzichtig in de lucht,

om dan neer te slaan als regen op haren.
Zo ook de mijne, vlak voor ik vandaag
uw bib binnenging. Hier lees ik uw boek
en houd mijn hoofd koel met uw water.

Geen opmerkingen: